انواع ادیان تاریخچه ادیان های مختلف - An Overview

Wiki Article

↑ سیاست و فرهنگ در دوران صفوی رسول جعفریان جلد دو ص۹۶۷ ↑ شعبان، رضا (۱۳۶۵).

کتاب حاضر برنده‌ی جوایز مهم ادبی از جمله جایزه‌ی ادبیات کاتولیک شده است.

شیعیان به دربار این حکومت‌ها راه یافتند و از این فرصت برای ترویج تشیع استفاده کردند. تا در زمان ایلخانان سلطان محمد خدا بنده شیعه شد[۳۰] و زمان تیموریان سکه با نام ائمه ضرب شد.[۳۱] دوران صفویان

البته گاهی در ابعاد دقیق‌تر زیبایی‌های طبیعت بازگفته می‌شود، مانند دلالت بر توحید یا تنزیه خداوند ازداشتن فرزند ( انعام /۱۰۰-۱۰۱ ) یا داشتن نظم و پیوند.

در هر علمی کلمات و اصطلاحات خاص، با معانی مربوط و مختص به آن علم وضع می شود. عرفان نیز یکی از علومی است که حتی بیش از دیگر علوم دارای کلمات و واژگان رمزی و مخصوص به خود می باشد؛ هر چند این اصطلاحات در نوشته های عرفانی نیز دارای معانی متعدد هستند.

ایرانیان مردمانی از نژاد آریا بودند. در ادوار باستانی ایران،در هر دوره‌ای ایرانیان دین و آیینی‌ خاصی داشتند از جمله اینها و آیینهایی که هر دوره‌ای ایرانیان صاحب دینی بودند از جمله دینها و آیینهایی که ایرانیان از همان ابتدا در بین خود حفظ کردند آیین «مهر پرستی» یا «خورشید پرستی» بود که به آن «میترائیسم» هم گفته می‌شود. آریاییها قبل از آمدن به خلافت ایران‌ نیز این دین را داشتند. برای همین این آیین بین ایرانیان و هندیان و آریاییهایی که در اروپا ساکن شدند آیین مشترک بود و این اشتراک را می‌توان در آثار دینی این اقوام ساکن در نقاط مختلف مشاهده کرد. آیین میترائیسم در ایران تا زمان ظهور «زرتشت» و دین زرتشتی، آیین همگانی بود و بعد از اینکه این آیین در غرب ایران رواج یافت و اروپائیان که در این ناحیه با ایران تماس داشتند،با این آیین آشنا شدند و از طریق سر بازان و مردمان این نواحی، آیین میترائیسم به شرق اروپا راه‌ یافت و تا زمان ظهور مسیحیت دین غالب اروپائیان بود،اما پس از گسترش مسیحیت در اروپا، میترائیسم از اروپا رخت بر بست، اما بر خلاف ایران، میترائیسم تأثیر بسزایی در دین مسیح و آداب و رسوم آن از خود به جای گذاشت تا آن جایی که بسیاری از مراسم مسیحیان ریشه در آیین میترائیسم داشته و باقی مانده آن است.

متن و شعر محرم کودکانه

( صافات/۴۰ ) از تنوع رنگ‌های میوه‌ها به عنوان یك نعمت here یاد می‌كند: آیا ندانستی كه خداوند از آسمان آبی فرو فرستاد . ما بدان آب میوه‌هایی با رنگ‌های گوناگون خارج ساختیم و نیز از كوه‌ها راه‌ها و رگه‌های سفید، سرخ و به رنگ‌های مختلف و گاه به رنگ كاملاً سیاه پدیدار نمودیم. ( فاطر/۲۷ ) واقعاً این پرسش مطرح است كه اگر تمام این میوه‌ها با طعم ومزه‌های مختلف به یك رنگ بودند، جاذبه‌ای برای خوردن وجود نداشت و از آن لذتی ایجاد نمی‌شد. خداوند این تنوع رنگ‌ها را در طبیعت یكی از نعمت‌های الهی می‌داند. این شیوه از توصیف در طبیعت نسبت به ابرها، بادها، كوه‌ها، دشت و بیابان‌ها و سبزی‌ها نیز صادق است. به عنوان نمونه می‌توان به آیات زیر مراجعه كرد: سوره نبا/۱۴، اعراف/۵۷، نازعات/۳۲ و فاطر/۲۷.

«اِنّ المسلمینَ و المسلماتِ و المؤمنینَ و المؤمناتِ و القانتینَ والقانتاتِ و الصادقینَ و الصادقاتِ و … اعدّ اللهُ لهم مغفرهً و اجرا عظیما.» (احزاب: ۳۵.)

↑ ۴۴٫۰ ۴۴٫۱ ۴۴٫۲ آبراهامیان، یرواند، ایران بین دو انقلاب، نشر نی، چاپ اول ۱۳۷۷ صص ۲۰۰–۲۰۱.

[۳۳] علاوه بر این، خداوند در باب دوم، حوّا را یاور آدم می‌داند، نه موجودی که نازل‌تر از او باشد و در کتاب «عبریان» حتی خود را نیز «یاور» می‌نامد [۳۴] و بدیهی است که این نام، حاوی هیچ بار منفی نمی‌باشد.

در باره مصادیق دیگری که در این آیه سخن به میان آمده هر چند که وضع تغییر چندانی پیدا نمی کند و اصل در این گرایش های مردان هستند ولی می توان مدعی شد که زنان نیز می کوشند خویش را به مال و فرزند بیارایند ولی این آرایش نیز در ایشان اصالت ندارد.

خداوند ابتدا همسر اول آدم ـ یعنی لیلیث ـ را خلق کرد که با آدم یکسان و همسان بود؛ اما به دلایل ناشناخته، وی آدم را ترک کرد و تلاش خداوند برای بازگرداندن وی تأثیری نداشت. در نتیجه، آدم بدون یار و همسر باقی ماند. خداوند همسر دوم آدم یعنی حوّا را خلق نمود. این بار، زن آدم فروتر از آدم بود؛ چون از او و برای او خلق شده بود. باب دوم سفر «پیدایش» از این ماجرا پرده برمی‌دارد.

دوم اینکه دین اسلام به‌عنوان دینی که عاری از هرگونه انحرافی است، در مقایسه با آنچه امروزه به‌عنوان آیین و دین یهودیت و مسیحیت شناخته می‌شود، نه تنها حامی و مدافع نظریه برابری جنسیتی در انسانیت و برخورداری از بسیاری حقوق است، بلکه در برخی موارد، برای زنان، بخصوص برخی زنان خاص، احترام ویژه‌ای قائل است.

Report this wiki page